نوشته شده توسط : فولاد تجارت افلاک

 

نوسانات بازار آهن و فولاد در هفته‌ای که گذشت

مشاهده ویدیو

هفته‌ای که گذشت در بازار آهن و فولاد شاهد نوسانات قیمتی در نرخ ارز بودیم. در ابتدای هفته با کاهش حدود 1000 تومانی قیمت دلار، روندی کاهشی در بازار حاکم شد، اما این افت قیمت دیری نپائید و اواسط هفته شاهد جهشی 800 تومانی در نرخ ارز بودیم.

بازار بورس:

در بورس کالا، آهن اسفنجی و شمش فولاد به ترتیب با افت 32 صدم درصدی و 2.3 درصدی قیمت روبرو شدند. تیرآهن ذوب آهن اصفهان نیز در روز چهارشنبه شاهد نوسانات قیمتی 4 دهم تا 2.5 درصدی بود.

تحلیل بازار:

با وجود نوسانات نرخ ارز، بازار مقاطع فولادی در حال حاضر ثبات نسبی را تجربه می‌کند. به گفته کارشناسان، با در نظر گرفتن فاکتورهای بنیادی بازار، قیمت مقاطع فولادی در محدوده کف قیمتی خود قرار دارد.

پیش‌بینی هفته آینده:

تیم تحلیل آهنین افلاک پیش‌بینی می‌کند که در صورت ثبات نرخ ارز در هفته آینده، شاهد بازاری آرام و بدون نوسانات هیجانی در کلیه بخش‌های بازار آهن و فولاد خواهیم بود.



:: برچسب‌ها: آهنین افلاک , فولاد تجارت افلاک , تیرآهن , تحلیل بازار , میلگرد , نبشی و ناودانی , خرید آهن , فروش آهن , محسن کاکولوند , عارف کاکولوند , گالوانیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فولاد تجارت افلاک

فرآیند آنیلینگ و اهداف آن

در فرآیندهای صنعتی، قطعات اولیه به روش‌های مختلفی مانند ریخته‌گری، کشش یا آهنگری تولید می‌شوند. با این حال، این قطعات به طور معمول ساختار نهایی و مطلوبی را برای استفاده نهایی ندارند. فرآیند آنیلینگ (بازپخت) به عنوان راه حلی برای رفع این مشکل، با تغییر ساختار میکروسکوپی قطعه، خواص مکانیکی آن را بهبود می‌بخشد و آن را به قطعه‌ای استاندارد و قابل استفاده در صنعت تبدیل می‌کند.

آنیلینگ فلزات

آنیلینگ یا بازپخت، فرآیندی حرارتی است که در علم مواد و متالورژی برای تغییر خواص فیزیکی و شیمیایی فلزات به کار می‌رود. این فرآیند شامل حرارت دادن فلز به دمایی بالاتر از دمای تبلور و سپس سرد کردن آهسته آن است. آنیلینگ باعث کاهش سختی و افزایش انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری فلز می‌شود. همچنین عیوب ساختاری مانند تنش‌های داخلی و نابجایی‌ها را از بین می‌برد و در نتیجه، خواصی مانند قابلیت ماشین‌کاری، هدایت الکتریکی و پایداری ابعاد را بهبود می‌بخشد. از آنیلینگ به طور گسترده برای رفع تنش‌های ناشی از فرآیندهای شکل‌دهی سرد، نرم کردن فلزات قبل از ماشینکاری و بهبود خواص کلی قطعات فلزی استفاده می‌شود. این روش به دلیل مقرون به صرفه بودن، به عنوان یک روش متداول برای اصلاح عیوب و ارتقای کیفیت فلزات شناخته می‌شود.

انواع آنیلینگ

نوعی عملیات حرارتی است که با هدف تغییر خواص فیزیکی و مکانیکی فلزات، به طور عمده برای افزایش شکل‌پذیری و چقرمگی و کاهش تنش‌های داخلی، انجام می‌شود. این فرآیند شامل گرم کردن فلز تا دمای بالاتر از دمای تبلور و سپس سرد کردن آهسته آن است.
آنیلینگ به سه دسته اصلی آنیل کامل، آنیل ایزوترمال و آنیل اسفرودایز تقسیم می‌شود. هر نوع از این روش‌ها، با توجه به دمای نهایی و سرعت سرد کردن، نتایج متفاوتی را به دنبال دارد. در بین این انواع، آنیل کامل که بدون ذکر عنوان خاصی به کار می‌رود، متداول‌ترین نوع آنیلینگ است و با هدف نرم کردن و تنش‌زدایی فلز انجام می‌شود.در ادامه به بررسی جزئی‌تر انواع آنیلینگ و کاربردهای هر کدام خواهیم پرداخت.

1- آنیل کامل

یک فرآیند عملیات حرارتی است که برای نرم کردن فولاد یا چدن و افزایش شکل‌پذیری آن به کار می‌رود. در این روش، فلز تا دمایی بالاتر از دمای استحاله گرم می‌شود و سپس به آرامی در داخل کوره سرد می‌شود. این فرآیند باعث می‌شود که ساختار دانه‌ای فلز به حالت پایدار خود تبدیل شده و تنش‌های داخلی آن از بین برود.
دمای دقیق مورد نیاز برای آنیل کامل به درصد کربن موجود در فولاد بستگی دارد. عناصر آلیاژی موجود در فلز نیز می‌توانند تا حدی بر دماهای بحرانی (دمای استحاله) تأثیر بگذارند.

2- آنیل ایزوترمال

نوعی عملیات حرارتی است که برای نرم کردن و بهبود شکل‌پذیری فولاداستفاده می‌شود. این روش در دو مرحله انجام می‌شود: ابتدا فولاد تا دمای آستنیته شدن گرم می‌شود (مشابه با آنیل کامل) و سپس به سرعت تا دمای از پیش تعیین شده‌ای که در ناحیه یوتکتوئید قرار دارد، سرد می‌شود. در این دما، فولاد به طور کامل به پرلیت تبدیل می‌شود و سپس به آرامی تا دمای اتاق سرد می‌شود.

مزیت اصلی آنیل ایزوترمال در مقایسه با آنیل کامل، زمان کوتاه‌تر آن است. این روش به دلیل نیاز به زمان کمتر برای سرد کردن فولاد، به ویژه برای قطعات بزرگ، کاربردی‌تر است.

از آنیل ایزوترمال برای فولادهای کم‌کربن و آلیاژی استفاده می‌شود و کاربردهای آن شامل قطعات ریخته‌گری شده، فورج شده و نورد گرم، و همچنین برای آماده‌سازی فولاد قبل از عملیات سخت‌کاری است.

3- آنیل اسفرودایز، به عنوان آخرین مرحله از فرآیند آنیلینگ، با ایجاد ساختاری کاملاً متعادل، بهترین خواص را در میان انواع آنیلینگ ارائه می‌دهد. در این روش، ذرات کاربید به شکل کروی در زمینه فریت پخش می‌شوند که این امر سبب افزایش چقرمگی و انعطاف‌پذیری و در عین حال کاهش سختی و استحکام فولاد می‌شود.

آنیل کردن و نرماله کردن چیست

آنیل کردن و نرماله کردن هر دو فرآیند عملیات حرارتی فولاد هستند که با گرم کردن و سپس سرد کردن آهسته فولاد، تنش‌های داخلی را کاهش داده و ساختار دانه را اصلاح می‌کنند. با این حال، چند تفاوت کلیدی بین این دو روش وجود دارد:

دمای فرآیند: در نرماله کردن، فولاد تا دمای بالاتری نسبت به آنیل کردن گرم می‌شود. این امر باعث می‌شود که دانه‌ها ریزتر شده و استحکام افزایش یابد.
روش سرد کردن: پس از گرم شدن، فولاد نرماله شده در هوا خنک می‌شود، در حالی که فولاد آنیل شده در کوره به آرامی خنک می‌شود. خنک شدن سریع‌تر در فرآیند نرماله کردن، ساختارهای مارنزیت یا بینیت را حفظ می‌کند که باعث افزایش استحکام و سختی می‌شود.
خواص نهایی: فولاد نرماله شده در مقایسه با فولاد آنیل شده، استحکام و سختی بیشتری دارد، اما انعطاف‌پذیری کمتری نیز دارد. فولاد آنیل شده انعطاف‌پذیرتر است، اما استحکام و سختی کمتری نیز دارد.

کوره آنیل چیست؟

کوره آنیل محفظه ای است که برای حرارت دهی و سرد کردن کنترل شده ورق های فلزی در فرآیند آنیلینگ به کار می رود. این فرآیند برای نرم شدن فلز، از بین بردن تنش های داخلی و بهبود خواص مکانیکی آن انجام می شود. کوره های آنیل در دو نوع مختلف دسته بندی می شوند:

1- کوره آنیل تک پایه، از یک یا چند محفظه مجزا تشکیل شده که هر کدام برای پخت یک کلاف یا بار فلزی به کار می‌رود. این محفظه‌ها به شکل صفحات دایره‌ای فولادی هستند که در داخل آن‌ها نسوز به کار رفته است. در مرکز هر محفظه، شافت و مجاری عبور جریان گاز قرار دارند. صفحه فولادی و جداره‌های نسوز هر محفظه داخل کلاهک کوره قرار می‌گیرند و برای آب‌بندی کامل کلاهک از روش‌هایی مانند ریختن شن، واشر پلاستیکی و سیستم آب و روغن استفاده می‌شود. این نوع کوره‌ها برای پخت کلاف‌های فولادی و غیر فولادی با ضخامت کم و متوسط کاربرد دارند و مزایایی مانند پخت یکنواخت، مصرف انرژی پایین و اشغال فضای کم دارند.

2- کوره‌های آنیل چند پایه، برخلاف کوره‌های تک پایه که برای هر کلاف یک محفظه وجود دارد، در کوره‌های چند پایه، تعدادی پایه تعبیه شده که می‌توان کلاف‌ها را به صورت عمودی روی آنها چید و سپس به طور همزمان وارد کوره کرد. این نوع کوره‌ها علیرغم مصرف انرژی بیشتر، به دلیل ساخت ساده‌تر، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر هستند.

اجزای کوره آنیل

– فن: برای گردش هوای احتراقی در داخل کوره و ایجاد یکنواختی دما
– سیستم پاشش سوخت: برای تامین و پاشش سوخت به داخل کوره
– مشعل: برای احتراق سوخت و تولید گرما
– قسمت پیش‌گرم هوای احتراقی: برای افزایش راندمان احتراق و صرفه‌جویی در مصرف سوخت
– تنظیم‌کننده هوا و سوخت: برای کنترل نسبت هوا و سوخت و رسیدن به دمای دلخواه
– کلاهک محافظ: برای پوشاندن کلاف یا قطعه کار و جلوگیری از اکسیداسیون آن
– محفظه: برای قرارگیری کلاف یا قطعه کار و عایق‌بندی حرارتی آن

"</a

فولاد آنیل شده

فولاد آنیل شده، ناجی فولاد پس از نورد سرد است که با فرآیندی پیچیده، خواص فیزیکی و مکانیکی آن را بهبود می‌بخشد. در این فرآیند، فولاد را تا دمای مشخصی (بالاتر از دمای تبلور) گرم می‌کنند و سپس به آرامی سرد می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا تنش‌های داخلی موجود در فولاد از بین رفته، دانه‌های آن ریزتر شده و شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری آن افزایش یابد.

کنترل دقیق سرعت گرم و سرد کردن فولاد در این فرآیند، بسیار حائز اهمیت است، چرا که گرم شدن بیش از حد، اتلاف انرژی و سرد شدن ناگهانی، تنش‌های جدیدی را به وجود می‌آورد.

آنیل کردن انواع مختلفی دارد که هر کدام برای دستیابی به اهداف خاصی انجام می‌شود. از مهم‌ترین انواع آن می‌توان به همگن‌سازی (رفع اختلاف غلظت)، تنش‌زدایی (از بین بردن تنش‌های داخلی) و تبلور مجدد (اصلاح عیوب ساختاری) اشاره کرد.

 

آنیل کردن مس

 

آنیل کردن مس

آنیل کردن مس فرآیندی حرارتی است که برای نرم تر کردن و افزایش انعطاف پذیری و شکل پذیری مس انجام می شود. این کار با گرم کردن مس تا دمای خاصی (زیر نقطه ذوب) و سپس خنک کردن آن به آرامی انجام می شود. دو روش اصلی برای آنیل کردن مس وجود دارد: روش انباشتی و روش پیوسته.

روش انباشتی شامل گرم کردن دسته ای از مس در کوره و سپس خنک کردن آن است. این روش کند و ناهموار است و به همین دلیل امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. روش پیوسته شامل عبور دادن مس از طریق کوره و مناطق گرمایش، خنک سازی و خشک کردن است. این روش سریعتر و یکنواخت تر است و به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

آنیل پیوسته را می توان به دو نوع القایی و مقاومتی تقسیم کرد. نوع آنیل مقاومتی رایج ترین نوع است و شامل عبور جریان الکتریکی از مس برای گرم کردن آن می شود. آنیل القایی از میدان های الکترومغناطیسی برای گرم کردن مس استفاده می کند.



:: برچسب‌ها: آهنین افلاک , فولاد تجارت افلاک , تیرآهن , میلگرد , نبشی و ناودانی , خرید آهن , فروش آهن , محسن کاکولوند , عارف کاکولوند , گالوانیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فولاد تجارت افلاک

پروفیل آلومینیوم چیست؟

پروفیل‌ها به عنوان قطعاتی بلند با سطح مقطع معین شناخته می‌شوند که در ساخت‌وساز و صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند. این محصولات معمولاً از جنس فولاد، آلومینیوم و یا متریال‌های دیگر ساخته می‌شوند و از نظر وزن و ابعاد تنوع بالایی دارند.

در میان فلزات مختلف، آلومینیوم به دلیل خواص منحصر به فرد خود، جایگاه ویژه‌ای در تولید پروفیل پیدا کرده است. پروفیل‌های آلومینیومی به واسطه مزایایی مانند سبکی، انعطاف‌پذیری، مقاومت بالا در برابر خوردگی و تبادل حرارتی مناسب، در مقایسه با نمونه‌های فولادی، محبوبیت بیشتری یافته و سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

برخی از ویژگی‌های بارز پروفیل‌های آلومینیومی عبارتند از:

1- سبکی و انعطاف‌پذیری: این ویژگی، پروفیل‌های آلومینیومی را برای استفاده در سازه‌های مختلف، به خصوص در مواردی که وزن و حمل و نقل آسان مد نظر باشد، ایده‌آل می‌سازد.
2- مقاومت در برابر خوردگی: آلومینیوم به طور طبیعی در برابر اکسیداسیون و زنگ‌زدگی مقاوم است، به همین دلیل پروفیل‌های ساخته شده از این فلز، طول عمر بالایی دارند و نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی ندارند.
3- استحکام و مقاومت: پروفیل‌های آلومینیومی از نظر استحکام و تحمل بار، در مقایسه با وزن خود، عملکرد بسیار خوبی دارند. این ویژگی، آن‌ها را برای استفاده در سازه‌های مختلف، از جمله ساختمان‌ها، اسکلت‌بندی‌ها و ماشین‌آلات، مناسب می‌کند.
4- کاهش مصرف انرژی: پروفیل‌های آلومینیومی به دلیل خاصیت تبادل حرارتی بالا، به هدر رفتن گرما و سرما در ساختمان‌ها کمک می‌کنند و در نتیجه، مصرف انرژی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند.
5- زیبایی و ظرافت: پروفیل‌های آلومینیومی با رنگ روشن و سفید خود، علاوه بر کارایی، به زیبایی و مدرن شدن فضا نیز کمک می‌کنند.

انواع پروفیل آلومینیومی

پروفیل‌های آلومینیومی در انواع مختلفی از جمله ساده، ترمال بریک و چوبی آلومینیومی تولید می‌شوند. نوع ساده که در دو مدل کرونیت و ST عرضه می‌شود، به دلیل کیفیت و ویژگی‌های بهتر، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. پنجره‌های ترمال بریک با دارا بودن عایقی بین بخش داخلی و خارجی، اتلاف انرژی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند و از این نظر بهینه‌تر هستند. این نوع پنجره‌ها تا دمای 220 درجه سانتی‌گراد گرما و 50- درجه سانتی‌گراد سرما را تحمل می‌کنند و از نظر زیبایی نیز در سطح بالایی قرار دارند. نوع سوم، پنجره‌های چوبی آلومینیومی هستند که از دو لایه چوب در داخل و آلومینیوم در خارج تشکیل شده‌اند و ظاهری زیبا و منحصر به فرد به ارمغان می‌آورند.

کاربردهای متنوع پروفیل آلومینیوم

پروفیل آلومینیوم به واسطه ویژگی‌های منحصر به فردش، کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف پیدا کرده است. از صنعت ساختمان‌سازی و تولید درب و پنجره گرفته تا صنایع کشاورزی، ابزارآلات مهندسی، ماشین‌آلات کارخانه‌ها، متالورژی (در قالب آلیاژ برای تولید فولاد و گالوانیزه کردن)، بسته‌بندی (قوطی‌های کنسرو) و حتی ساخت دکل‌های برق فشار قوی، همگی از جمله عرصه‌هایی هستند که شاهد حضور پررنگ پروفیل آلومینیوم می‌باشند.

علاوه بر این، در سال‌های اخیر شاهد استفاده روزافزون از این پروفیل در لوازم ضروری خانگی مانند یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، وسایل خنک کننده هوا و … نیز هستیم. این امر به دلیل مزایایی همچون وزن کم، استحکام بالا، قابلیت شکل‌پذیری، سهولت در نصب و … است که پروفیل آلومینیوم را به گزینه‌ای ایده‌آل در صنایع مختلف تبدیل کرده است.

فرآیند تولید قوطی آلومینیوم

تولید قوطی‌های آلومینیومی از طریق فرآیندی چند مرحله‌ای به نام اکستروژن انجام می‌شود. در این روش، بیلت‌های آلومینیومی (بلوک‌های نیمه جامد) تحت فشار و حرارت بالا از قالب‌های کوچکتر عبور می‌کنند تا به شکل نهایی مورد نظر درآیند. دو نوع اکستروژن وجود دارد: مستقیم و غیرمستقیم. در اکستروژن مستقیم، بیلت به داخل قالب حرکت می‌کند، در حالی که در اکستروژن غیرمستقیم، بیلت ثابت می‌ماند و قالب به سمت آن حرکت می‌کند. روش غیرمستقیم برای تولید پروفیل‌های متقارن مانند لوله‌ها و میله‌ها مناسب‌تر است. پس از اکستروژن، پروفیل‌های آلومینیومی به طول‌های دلخواه برش داده می‌شوند.

خرید قوطی آلومینیوم

برای انتخاب آلومینیوم مناسب، باید به نکات متعددی توجه کنید، از جمله محل استفاده و کاربرد مورد نظر. قیمت پروفیل آلومینیوم با توجه به کیفیت و نوع آن متفاوت است.

پروفیل آلومینیوم چیست و انواع آن؛ کاربردها و راهنمای خرید | آهن آنلاین

انواع پروفیل آلومینیوم موجود در بازار

پروفیل‌های آلومینیوم در بازار در سه دسته اصلی صنعتی، ساختمانی و اختصاصی (در و پنجره) عرضه می‌شوند. هر کدام از این دسته‌ها با توجه به ویژگی‌هایشان کاربردهای متفاوتی دارند.

پروفیل‌های صنعتی با سطح کیفی پایین‌تر، در مواردی مانند سیستم‌های کابلی، سینک‌های حرارتی، سیستم‌های تهویه مطبوع، قفسه‌بندی و مبلمان استفاده می‌شوند. نوع ساختمانی این پروفیل‌ها به دلیل وزن کم و استحکام بالا، در ساخت قاب‌های پنل‌های خورشیدی، سکوهای کار و موارد مشابه کاربرد دارد. پروفیل‌های اختصاصی نیز با توجه به شکل ظاهریشان، در ساخت قاب درب و پنجره و نمای ساختمان استفاده می‌شوند.

علاوه بر این دسته‌بندی، پروفیل‌های آلومینیوم به دو دسته فابریک (درجه ۱) و تبدیلی (ضایعاتی) نیز تقسیم می‌شوند.

ضخامت و اندازه ورقه‌های موجود در بازار

پروفیل‌های آلومینیومی که به طور متداول در بازار یافت می‌شوند، به شکل قوطی بوده و ضخامتی بین ۳ تا ۱۰ میلی‌متر دارند. ابعاد این پروفیل‌ها از ۵ در ۵ سانتی‌متر مربع تا ۱۲۰ در ۱۲۰ سانتی‌متر مربع متغیر است. طول‌های رایج آن‌ها نیز ۳، ۴ و ۶ متر می‌باشد. جنس این پروفیل‌ها از آلیاژهای سری ۶ و ۷ هزار آلومینیوم است.

استانداردهای پروفیل آلومینیوم

انتخاب آلیاژ مناسب برای پروفیل آلومینیوم، کلید دستیابی به ویژگی‌های مورد نظر شما مانند استحکام، انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر خوردگی و کیفیت سطح است. هر خانواده آلیاژ آلومینیوم، مجموعه‌ای از خواص را ارائه می‌دهد و متداول‌ترین نوع آلیاژ مورد استفاده در پروفیل‌ها، ۶۰۶۳ است. این آلیاژ به دلیل سختی مناسب بعد از فرآیند حرارتی، کیفیت سطح مطلوب و قیمت مناسب، به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عنصر درصد وزنی (حداقل) درصد وزنی (حداکثر)
Si 0.2 0.6
Fe 0.35 0.7
Cu 0.05 0.4
Mn 0.15 0.6
Mg 0.02 0.5
Cr 0.05 0.25
Zn 0.05 0.25
Ti 0.01 0.06

شناخت کارخانه‌های تولیدکننده پروفیل آلومینیوم برای انتخابی آگاهانه

انتخاب پروفیل آلومینیوم مناسب برای هر پروژه، نیازمند شناخت برندها و کارخانه‌های معتبر در این حوزه است. در میان تولیدکنندگان بزرگ، می‌توان به کارخانه‌های ساوه و نیکان اشاره کرد که طیف وسیعی از پروفیل‌های ساختمانی و صنعتی، لوله و … را ارائه می‌دهند.



:: برچسب‌ها: آهنین افلاک , فولاد تجارت افلاک , تیرآهن , میلگرد , نبشی و ناودانی , خرید آهن , فروش آهن , محسن کاکولوند , عارف کاکولوند , گالوانیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فولاد تجارت افلاک

چرا قیمت میلگرد،تیرآهن و ورق کاهش پیدا کرد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت محصولات فولادی از قبیل میلگرد، تیرآهن، ورق و … در طول یک ماه گذشته دچار نوسان بوده اما در نهایت در روزهای اخیر ریزش پیدا کرده است.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید قیمت میلگرد ذوب آهن در تاریخ ۱۹ فرودین به بالاترین میزان (۳۱ هزار ۱۰۰ تومان) رسید.

اما به نظر می‌رسید که بازار بیشترین از امکان رشد قیمتی نداشته و پس از آن شاهد کاهش قیمت میلگرد بودیم.

روند نزولی قیمت میلگرد به گونه ای ادامه پیدا کرد که بعد از ۲۰ روز از ثبت بالاترین قیمت میلگرد ذوب آهن در سال جدید، شاهد این بودیم که قیمت میلگرد ۲ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش پیدا کرد و روز گذشته ۱۰ اردیبهشت به قیمت ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

چرا قیمت میلگرد،تیرآهن و ورق کاهش پیدا کرد؟

این روند کاهشی در سایر محصولات فولادی هم قابل مشاهده بود.

به طوری که قیمت تیرآهن۱۲ ذوب آهن (بنگاه تهران)، در تاریخ ۱۵ فرودین ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود اما در روزهای بعد دچار کاهش قیمت شد و در نهایت امروز (۱۱ اردیبهشت)، به پایین تر قیمت ممکن یعنی ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید.

به عبارت در یک بازه زمانی یک ماه ۶۵۰ هزار تومان قیمت تیرآهن ۱۲ ذوب آهن کاهش پیدا کرده است.

چرا قیمت میلگرد،تیرآهن و ورق کاهش پیدا کرد؟

قیمت ورق هم مشابه همین شرایط را در یک ماه گذشته تجربه کرده است.

طبق جدول زیر قیمت ورق قیمت ورق سیاه برشی۲ میل در ۲۰ فرودین به ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده بود اما در این بازه زمانی شاهد کاهش قیمت ورق بودیم؛ به گونه ای که امروز (۱۱ اردیبهشت) ورق سیاه برشی ۲ میل به ۴۳ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

همانطور که در جدول زیر مشاهده می کنید در این بازه زمانی قیمت ورق ۴ هزار و ۳۰۰ تومان کاهش پیدا کرده است.

چرا قیمت میلگرد،تیرآهن و ورق کاهش پیدا کرد؟

بررسی های نشان می دهد که چند دلیل عمده برای کاهش قیمت محصولات وجود دارد.

در ابتدا سه مولف بیان شده است که نشان می دهد چرا قیمت محصولات فولادی در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۳ با رشد همراه شد.

۱: بعد از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران به سوریه در تاریخ ۱۳ فروردین، تنش در منطقه به بالاترین حد خود رسیده بود؛ به گونه ای که نه تنها در داخل کشور بلکه کل دنیا منتظر واکنش ایران به اقدام رژیم صهیونیستی بودند. وقوع یک جنگ، سبب شده بود که بازار دچار یه سرگردانی و نوسان قیمتی شود. لذا در این بازه زمانی شاهد رشد قیمت محصولات بودیم.

۲: در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۲  شاهد این بودیم که قیمت دلار به یکبار رشد قابل توجهی را داشت. رشد ۱۵ هزار تومانی قیمت در بازه زمانی مذکور بر قیمت محصولات فولادی هم اثر گذار بود و منجر به رشد قیمت شد.

۳: خبر افزایش مارجین برخی محصولات فولادی هم در رشد قیمت محصولات فولادی بی تاثیر نبود و سبب شد قیمت محصولات فولادی در سال جدید رشد کند.

اما چرا قیمت محصولات فولادی پس از یک ماه کاهش پیدا کرد:

۱: چند روز بعد از عملیات هوشمندانه و گسترده ایران به رژیم صهیونیستی، شاهد این بودیم که اسرائیلی دچار یک انفعال شدند و از سوی دیگر مجامع بین المللی متفق القول اسرائیل را از ورود به یک جنگ نظامی نهی کردند. اسرائیلی ها هم که از عواقب جنگ نظامی مطلع بودند، تصمیم گرفتند که اقدامی انجام ندهد و همین شرایط منجر به کاهش تنش در منطقه شد.

۲: از سوی دیگر با اقدامات دولت در حوزه مدیریت بازار ارز شاهد توقف رشد قیمت دلار بودیم؛ به گونه ای که در حال حاضر پیش بینی ها به این سمت است که احتمالا قیمت دلار دوباره در محدود ۵۸ تا ۵۵ هزار تومان قرار می  گیرد.

به نظر می رسد قیمت محصولات فولادی نیز تحت تاثیر این موارد، کاهش پیدا کرده باشد.



:: برچسب‌ها: آهنین افلاک , فولاد تجارت افلاک , تیرآهن , میلگرد , نبشی و ناودانی , خرید آهن , فروش آهن , محسن کاکولوند , عارف کاکولوند , گالوانیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فولاد تجارت افلاک

به نقل از روابط عمومی بورس کالای ایران، حجم عرضه های فولادی در روز جاری نسبت به سایر محصولات بیشتر است و درمجموع ۲۷۴ هزار و ۳۲۰ تن مقاطع فولادی در تالار صنعتی روی تابلو می رود. در این روز همچنین ۱.۵ تن زعفران از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در تالار کشاورزی عرضه می شود.

به این ترتیب تالار صنعتی و معدنی در این روز میزبان عرضه ۲۱۹ هزار و ۵۴۹ تن میلگرد، ۳۶ هزار و ۷۷۱ تن تیرآهن و ۱۸ هزار تن ورق گرم است.

تالار پتروشیمی و فرآورده های نفتی نیز عرضه ۵۲ هزار و ۷۹۲ تن مواد پلیمری و شیمیایی را تجربه می کند.

در تالار صادراتی ۱۵۰ هزار تن گندله سنگ آهن، ۵۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن، ۴۱ هزار تن قیر، ۱۰ هزار تن شمش و ۵۷۲ تن اسلاک واکس روی تابلو می رود.

در تالار حراج باز یک هزار و ۹۸۰ تن دی اتیل هگزانول، ۸۰۰ تن ارتوزایلن، ۷۶۸ تن استایرن منومر، ۵۵۰ تن منومر وینیل استات و ۳۴۰ تن تولوئن دی ایزو سیانات عرضه می شود.

بازار فرعی هم شاهد عرضه ۲۰۰ هزار و ۷۳۳ عدد ضایعات مونتاژی خودرو، ۲ هزار و۳۰ عدد ضایعات بدنه ای خودرو، ۳۰ عدد چرخ خودرو ضایعاتی، ۲۱ عدد بدنه ضایعاتی خودرو، ۲۰ هزار تن کلوخه باریت، ۸ عدد تجهیزات ضایعاتی، ۲۰ هزار تن ضایعات مخلوط نرمه گندله و لجن آهن اسفنجی، ۵ هزار تن ضایعات نرمه آهن اسفنجی، ۲ هزار تن ضایعات پوسته اکسیدی، ۲ هزار تن تسمه فولادی، ۲۵۰ تن ضایعات پلیمری، ۱۳۰ تن ضایعات فولادی، ۲۹ تن فرومنگنز پر کربن، ۱۳ تن مواد شیمیایی ضایعاتی، ۱۰ تن ضایعات پلاستیکی، ۸ تن ضایعات شیشه و ۲ تن ضایعات مسی است.



:: برچسب‌ها: آهنین افلاک , فولاد تجارت افلاک , تیرآهن , میلگرد , نبشی و ناودانی , خرید آهن , فروش آهن , محسن کاکولوند , عارف کاکولوند , گالوانیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فولاد تجارت افلاک

ورق گالوانیزه نوعی ورق فولادی است که با پوششی از روی، در برابر زنگ زدگی مقاوم شده و در صنایع مختلف کاربرد دارد. این ورق‌ها به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، به راحتی فرم‌دهی می‌شوند و می‌توان از آن‌ها برای ساخت انواع ابزار و تجهیزات فلزی استفاده کرد. در این مقاله به بررسی انواع فرمینگ ورق گالوانیزه و کاربردهای آن می‌پردازیم.

ورق گالوانیزه

در دنیای صنعت، فولاد و آهن جایگاهی ویژه دارند و کاربردهای فراوانی در صنایعی مانند ساختمان‌سازی و خودرو‌سازی پیدا کرده‌اند. اما یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف این فلزات، زنگ‌زدگی یا اکسیداسیون است که در اثر قرار گرفتن در معرض رطوبت به وجود می‌آید. برای مقابله با این مشکل، روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از ساده‌ترین و کارآمدترین آنها، گالوانیزاسیون یا روی‌اندود کردن فولاد و آهن است. در این روش، لایه‌ای نازک از روی (Zn) مانند روکش، سطح خارجی محصولات فولادی را می‌پوشاند و مقاومت آنها را در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. ورق‌های فولادی که به این روش فرآوری شده‌اند، ورق گالوانیزه نامیده می‌شوند.

فرمینگ ورق گالوانیزه

فرمینگ ورق گالوانیزه فرآیندی است که به منظور آماده‌سازی این ورق‌ها برای کاربردهای متنوع در صنایع مختلف انجام می‌شود. در این فرآیند، ورق‌های گالوانیزه با استفاده از دستگاه فرمینگ و قالب‌های مخصوص، به اشکال مختلفی مانند لوله، کرکره و … تبدیل می‌شوند. تنوع قالب‌های فرمینگ، طرح‌های بی‌شماری را بر روی ورق‌های گالوانیزه نقش می‌بندد و آن‌ها را برای مصارف گوناگون در ساختمان‌سازی، لوازم خانگی، صنعت خودرو و … آماده می‌کند.

ورق‌های فرمینگ گالوانیزه

ورق‌های فرمینگ گالوانیزه در اشکال و طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. از جمله رایج‌ترین انواع این ورق‌ها می‌توان به شیروانی (با طرح‌های سینوسی، شادولاین و ذوزنقه‌ای)، تیپ پالرمو (فرم سفال)، دیواری تیپ کانکس، دیواری تیپ دامپا و نما، سفال یا فرانسه و ذوزنقه یا عرشه فولادی اشاره کرد.

ورق‌های شیروانی عمدتاً برای ساخت سقف‌ها به کار می‌روند، در حالی که از ورق‌های دامپا برای پوشش سقف و دیوارها و از ورق‌های با طرح سینوسی برای سقف شیروانی یا سقف کاذب استفاده می‌شود. تنوع طرح‌ها و فرم‌های ورق‌های گالوانیزه، به همراه مزایایی مانند طول عمر بالا، مقاومت در برابر خوردگی

طرح ذوزنقه

طرح ذوزنقه، یکی از انواع فرمینگ ورق گالوانیزه، با زیبایی ظاهری، وزن کم، قیمت مناسب و مقاومت بالا در برابر رطوبت و زلزله، انتخابی ایده‌آل برای سقف و دیوار ساختمان‌ها در مناطق مختلف، به خصوص شهرهای شمالی با بارندگی زیاد است.

این طرح که شامل فرم‌های دامپا، نما و آبرو می‌شود، به شکل موج‌های مربعی در عرض ورق گالوانیزه شکل می‌گیرد و علاوه بر مقاومت بالا، از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

البته لازم به ذکر است که کارایی طرح ذوزنقه برای پوشش سقف و دیوار نسبت به سایر طرح‌های فرمینگ ورق گالوانیزه کمتر است.

کاربرد های ورق گالوانیزه با فرمینگ ذوزنقه

از مهم‌ترین کاربردهای این نوع ورق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سقف شیروانی و سوله‌های ورزشی یا صنعتی: به دلیل مقاومت بالا در برابر وزن برف و باران، ورق‌های گالوانیزه ذوزنقه گزینه ایده‌آلی برای پوشش سقف سوله‌ها و ساختمان‌های شیروانی هستند.
حصار دور زمین و ساختمان: این ورق‌ها به دلیل مقرون به صرفه بودن و سهولت نصب، برای احداث حصار دور زمین‌های کشاورزی، ورزشی و محوطه ساختمان‌ها به کار می‌روند.
ساندویچ پانل سقفی: ورق‌های گالوانیزه ذوزنقه به عنوان لایه‌ای مقاوم در ساخت ساندویچ پانل سقفی استفاده می‌شوند و عایق حرارتی و صوتی مناسبی برای ساختمان‌ها فراهم می‌کنند.

علاوه بر موارد ذکر شده، یکی از کاربردهای جدید ورق‌های گالوانیزه ذوزنقه، استفاده از آن به عنوان تیرچه سفال برای ساخت سقف ساختمان است. این روش به دلیل سرعت اجرا و صرفه‌جویی در مصالح، مورد توجه مهندسان و سازندگان قرار گرفته است.

در کنار فرم ذوزنقه، ورق‌های گالوانیزه در اشکال مختلف دیگری مانند دامپا، نما و آبرو نیز فرم‌دهی می‌شوند که هر کدام کاربرد خاص خود را در ساختمان‌سازی دارند:

دامپا: برای پوشش داخلی دیوار و سقف ساختمان
آبرو: برای محافظت از ساختمان در برابر رطوبت و هدایت آب باران
نما: به عنوان کانالی پیش‌ساخته برای هدایت آب باران در سقف‌های شیروانی

طرح شادولاین

طرح شادولاین، با ظاهری زیبا و منحصر به فرد، در میان فرمینگ‌های ورق گالوانیزه خودنمایی می‌کند. این زیبایی سبب شده تا توجه بسیاری به استفاده از آن جلب شود.

با وجود قیمت نسبتاً بالاتری که در مقایسه با سایر طرح‌های فرمینگ ورق گالوانیزه دارد، استفاده از طرح شادولاین در سقف خانه، ظاهری مدرن و چشم‌نواز به نمای خارجی ساختمان شما می‌بخشد.

طرح سفال

سقف‌های شیروانی با استفاده از سفال، سابقه‌ای دیرینه دارند و به خصوص در مناطق پرباران رواج داشته‌اند. اما در سال‌های اخیر، فرمینگ ورق گالوانیزه با طرح سفال جایگزین مناسبی برای سفال‌های واقعی شده است. این نوع پوشش مزایای متعددی دارد، از جمله:

سبک بودن: وزن کم ورق گالوانیزه، بار وارده بر سازه را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.
ایمنی بالا: ورق‌های گالوانیزه در برابر آتش‌سوزی و زلزله مقاوم هستند و پایداری بالایی دارند.
زیبایی ظاهری: تنوع رنگ و طرح در ورق‌های گالوانیزه، امکان انتخابی متناسب با سلیقه و نمای ساختمان را فراهم می‌کند.
استحکام و مقاومت: این نوع پوشش در برابر شرایط جوی مختلف، ضربه و خوردگی مقاوم است و طول عمر بالایی دارد.
عدم شکستگی: برخلاف سفال که پس از مدتی ممکن است دچار ترک خوردگی و شکستگی شود، ورق گالوانیزه از این نظر مشکلی ندارد.

طرح کرکره سینوسی

طرح سینوسی یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین طرح‌های فرمینگ ورق گالوانیزه است. این طرح با ایجاد موج‌های گرد و منظم در عرض ورق، ظاهری ساده و زیبا به آن می‌بخشد. قیمت مناسب طرح سینوسی در مقایسه با سایر طرح‌های فرمینگ، آن را به انتخابی ایده‌آل برای استفاده در پوشش سقف تبدیل کرده است.
خریداران می‌توانند این طرح را در رنگ‌های متنوع و جذاب سفارش داده و از آن برای پوشش سقف خانه‌های ویلایی، سوله‌ها و سایر سازه‌ها استفاده کنند.
لازم به ذکر است که ورق‌های گالوانیزه طرح سینوسی در دو نوع ساده و رنگی تولید می‌شوند که قیمت نوع رنگی به دلیل پوشش رنگ بالاتر است.
نکته قابل توجه در مورد این نوع ورق، استفاده از پایه آهنی در ساخت آن است که مقاومت ورق را در برابر خوردگی و زنگ زدگی ناشی از بارش برف و باران به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

کاربردهای متنوع ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه به دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و طول عمر طولانی، در صنایع مختلفی کاربرد دارد. از جمله مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صنعت خودروسازی: در ساخت قطعات و بدنه خودروها
لوازم خانگی: در ساخت لوازم ‌ی مانند ماشین لباس‌شویی، یخچال، کولر و…
صنعت برق: در ساخت سینی کابل برق، دکل‌های برق و…
الکترونیک: در ساخت قطعات رایانه‌ها و دیگر تجهیزات الکترونیکی
صنعت ساختمان‌سازی: در ساخت انواع سقف‌های شیروانی، ناودانی، گاتر، ساندویچ پانل، درب و پنجره و…

علاوه بر موارد ذکر شده، از ورق‌های گالوانیزه در صنایع کشاورزی، راه و حمل و نقل، گلخانه‌ها و… نیز استفاده می‌شود. این ورق‌ها به دلیل تنوع در ضخامت و نوع پوشش، برای کاربردهای مختلف قابل استفاده هستند.

مزایای ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه به دلیل مزایای متعددی که دارند، به یکی از محبوب‌ترین مصالح در صنایع مختلف تبدیل شده‌اند. از جمله مهم‌ترین این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقرون به صرفه بودن: فرآیند گالوانیزه کردن فولاد، روشی کم‌هزینه برای محافظت از آن در برابر زنگ زدگی است. این موضوع به نفعه‌ صاحبان صنایع تمام می‌شود و به آنها در کاهش هزینه‌های تولید کمک می‌کند.
طول عمر بالا: ورق‌های گالوانیزه به دلیل مقاومت بالایی که در برابر رطوبت و عوامل خورنده دارند، طول عمر بسیار طولانی‌تری نسبت به ورق‌های فولادی معمولی دارند. این ویژگی باعث می‌شود تا نیاز به تعمیر و نگهداری آن‌ها به حداقل برسد و در نهایت، صرفه‌جویی اقتصادی قابل توجهی را به همراه داشته باشد.
زیبایی ظاهری: ورق‌های گالوانیزه در رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند و به همین دلیل، از نظر زیبایی ظاهری برتری قابل توجهی نسبت به سایر انواع ورق‌های فلزی دارند. این موضوع، آن‌ها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده در نماهای ساختمان و سایر کاربردهایی که جنبه زیبایی‌شناسی در آنها اهمیت دارد، تبدیل می‌کند.
قابلیت شکل‌پذیری: ورق‌های گالوانیزه به راحتی خم و برش می‌شوند و به همین دلیل، برای استفاده در انواع مختلف مصارف از جمله لوله کشی، کانال کشی، ناودانی و … مناسب هستند.
قابلیت جوشکاری: ورق‌های گالوانیزه به راحتی جوش می‌خورند و به همین دلیل، می‌توان از آنها برای ساخت انواع مختلف سازه‌ها و تجهیزات استفاده کرد.
کیفیت بالا: ورق‌های گالوانیزه از کیفیت بالایی برخوردار هستند و در مقایسه با سایر انواع ورق‌های فلزی، مقاومت بیشتری در برابر ضربه و سایش دارند.
پوشش کامل: در فرآیند گالوانیزه کردن، تمامی سطوح و گوشه و کنار ورق به طور کامل پوشیده می‌شود و به همین دلیل، هیچ نقطه‌ای از ورق در برابر زنگ زدگی و خوردگی آسیب‌پذیر نخواهد بود.

با توجه به مزایای متعددی که ذکر شد، ورق‌های گالوانیزه به عنوان گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی، لوازم خانگی، خودرو سازی و … به شمار می‌روند.



:: برچسب‌ها: آهنین افلاک , فولاد تجارت افلاک , تیرآهن , میلگرد , نبشی و ناودانی , خرید آهن , فروش آهن , محسن کاکولوند , عارف کاکولوند , گالوانیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فولاد تجارت افلاک

بیشتر سود صنعت فولاد در جیب تولیدکنندگان آهن اسفنجی

 

مناقشه بر سر توزیع نالاعادلانه سود عایدی در طول زنجیره فولاد در میان ذی‌نفعان بخش‌های مختلف این صنعت، به شدت در ماه‌های اخیر بالا گرفته است.

طوری که فعالان انتهایی زنجیره از سود عایدی در حلقه انتهایی نسبت به ابتدا و خصوصا بخش میانی زنجیره فولاد نارضایتی دارند و در حال حاضر بخش میانی را دارنده بیشترین سود می‌دانند و ادعا شده حتی قیمت تمام شده شمش ۱۶ هزار تومان است اما در بورس کالا با قیمت‌سازی حول و حوش حدود ۲۲ هزار و ۱۰۰ تومان (با ارزش افزوده) به دست تولیدکننده نوردی می‌رسد.

منوچهر انصاری‌فرد، مدیرعامل فولاد سپهر سبلان به عنوان تولیدکننده شمش فولاد در کشور، ضمن اینکه قیمت شمش را اتفاقا پایین دانست در رابطه با هزینه بالای تولید آن  گفت: با احتساب قیمت فروش آهن اسفنجی با نرخ حدود ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان با اعمال ارزش افزوده، متوسط هزینه حمل ۷۰۰ تومانی، محاسبه حدود ۲۰ درصد پرتی، قیمت هر کیلو آهن اسفنجی به حدود ۱۸ هزار تومان به دست تولیدکننده شمش می‌رسد.

سپس افزود: حدود کیلویی ۵ تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان نیز هزینه تولید است که در نهایت قیمت تمام شده شمش را برای تولیدکننده به حدود ۲۴ هزار تومان بدون ارزش افزوده می‌رساند. پس چطور ادعا می‌شود نرخ تمام شده این محصول به ۱۶ هزار تومان می‌رسد!

انصاری فرد در این باره گفت: قیمت شمش که در حال حاضر با میانگین حدود ۲۱ هزار تومان در بورس کالا عرضه می‌شود ۱۰ درصد نیز پایین‌تر از قیمت تمام‌شده کارخانه‌جات است.

به گفته این فعال صنعتی اکثر کارخانه‌های نوردی در حال حاضر دارنده بخش ذوب نیز هستند، اگر قیمت شمش ۱۶ هزار تومان تمام می‌شود چرا میلگرد خود را با نرخ ۱۸ هزار تومان عرضه نمی‌کنند!

او اساس این اختلافات را در شیوه قیمت گذاری محصولات فولادی دانست و دو راه اصولی برای نحوه قیمت‌گذاری پیشنهاد داد.

مدیرعامل فولاد سپهر سبلان در اولین مورد گفت: نحوه قیمت‌گذاری باید از محصول انتهایی زنجیره شروع شده و با کم کردن یک درصد معقولی به قیمت محصول در ابتدای زنجیره برسد.

یا در روش بعدی با در نظر گرفتن قیمت سنگ آهن و اضافه کردن معقول درصد مشخص به محصولات بعدی زنجیره‌ در نهایت به قیمت مقاطع فولادی مثل میلگرد برسند.

انصاری فرد با اشاره به فعالیت کارخانه‌های فعال در صنعت فولاد به دو شکل خصوصی و دولتی؛ بیان کرد: ۵۰ درصد بخش خصوصی که به علت عدم توجیه اقتصادی تولید برای آن تعطیل است. بخش دولتی نیز به علت داشتن کل زنجیره است که توان فعالیت دارد.

مدیرعامل فولاد سپهر سبلان نیز سنگین بودن کفه سود عایدی در زنجیره را به بخش آهن اسفنجی نسبت داد و افزود: اگر سود کل این زنجیره ۲۵ درصد باشد، ۲۰ درصد آن عاید بخش آهن اسفنجی است و ۵ درصد مابقی بین بخش‌های بعدی میانی و نورد تقسیم می‌شود.

وی همین اقدامات نادرست در قیمت‌گذاری را دلیل افزایش ورق تا ۴۰ هزار تومان دانسته و بیان کرد: در صورتی که میلگرد و ورق پروسه تولید و نرخ مواد اولیه تقریبا یکسانی دارند و اگر قیمت جهانی این دو محصول را نیز حساب کنید حدود ۳ درصد باهم اختلاف دارند.



:: برچسب‌ها: آهنین افلاک , فولاد تجارت افلاک , تیرآهن , میلگرد , نبشی و ناودانی , خرید آهن , فروش آهن , محسن کاکولوند , عارف کاکولوند , گالوانیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فولاد تجارت افلاک

در دنیای امروز، صنعت ساختمان به طور مداوم در حال نوآوری و تولید تجهیزاتی است که رضایت‌مندی بیشتر مشتریان را به دنبال داشته ‌باشد. پروفیل سی پرلین یکی از این نوآوری‌هاست که به عنوان نوعی پروفیل فولادی با مقاطع باز، کاربردهای متنوعی در صنعت ساختمان دارد. این پروفیل‌ها در کارخانه‌ها با روش نورد سرد از ورقه‌های فولادی تولید می‌شوند و در اشکال و ابعاد مختلف به بازار عرضه می‌شوند. پروفیل سی پرلین به طور کلی در ساخت و تولید پنجره‌، درب، سقف‌، انواع لوله و نمای ساختمان استفاده می‌شود و به دلیل مزایایی مانند استحکام بالا، وزن سبک، سرعت نصب آسان و قیمت مناسب، جایگزینی مناسب برای مصالح سنتی به شمار می‌آید. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی صفر تا صد پروفیل سی پرلین، مزایا و کاربردهای آن در صنعت ساختمان بپردازیم.

پروفیل سی پرلین چیست

پروفیل سی پرلین، نوعی پروفیل باز است که از ورق‌های فولادی گالوانیزه یا غیر گالوانیزه تولید می‌شود. شکل C مانند این پروفیل، نام آن را مشخص می‌کند. مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب، از مزایای استفاده از ورق‌های فولادی و گالوانیزه در ساخت آن است.

نصب پروفیل سی پرلین با پیچ و مهره به ورق‌ها و سپس اتصال ورق‌ها به قاب اصلی ساختمان انجام می‌شود. ظاهر نهایی پرلین‌ها به نوع آن، میزان بارها، فشارهای وارد شده به سقف و طول ورق‌های محدود کننده بستگی دارد.
پروفیل سی پرلین به سه دسته C purlin، Z purlin و SIGMA تقسیم می‌شود. این پروفیل‌های سبک وزن، ابعاد ثابتی دارند و در شرایط تغییر دما، منبسط یا منقبض می‌شوند.

مراحل ساخت پروفیل سی پرلین

پروفیل سی پرلین نوعی پروفیل فولادی با مقطع باز است که کاربردهای فراوانی در صنعت ساختمان دارد. فرآیند تولید این پروفیل در سه مرحله ی اصلی انجام می شود

1-تهیه مواد اولیه

کارخانجات ایرانی با اتکا به فولاد مبارکه، بخش اعظمی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید پروفیل را تامین می‌کنند. مابقی مواد نیز از طریق واردات از کشورهای برزیل، آسیای میانه و اروپای شرقی تامین می‌شود. ورق‌های مورد استفاده در این فرآیند، دارای استانداردهای ST37.2، JIS G 3131 و G 3132 هستند و از نظر ترکیبات شیمیایی و خواص مکانیکی، باید شرایط خاصی را برای تولید بدون مشکل پروفیل، دارا باشند. این ورق‌ها با مقادیر مشخصی از سلیس (0.35)، فسفر (0.04)، منگنز (0.5)، گوگرد (0.04) و کربن (0.1 تا 0.3) تولید می‌شوند. پس از تعیین ابعاد دقیق، در بخش‌های مختلف انبار ذخیره می‌شوند.

پروفیل سی پرلین چیست و چه مزایا یا کاربردهایی دارد | آهن‌آنلاین

2- برش کلاف به صورت نوار

در این مرحله از فرآیند، کلاف‌های فولادی با استفاده از دستگاه‌های برش نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک به نوارهایی با ابعاد مشخص تبدیل می‌شوند. این دستگاه‌ها از بخش‌های مختلفی مانند کلاف‌گیر، ضربه‌گیر، سیستم بازکننده طوقه‌های کلاف، میز حمل‌کننده، صاف‌کننده ورق، گیوتین، غلتک‌های هدایت و تغذیه، قسمت اصلی برش، غلتک‌های جداکننده، نگه‌دارنده نوارها و قسمت جمع‌آوری تشکیل شده‌اند.

ابتدا کلاف‌ها بر روی کلاف‌گیر قرار گرفته و به دور آن می‌چرخند. سپس طوقه‌های کلاف باز شده و سر ورق‌ها به زیر غلتک‌های صاف‌کننده هدایت می‌شوند تا کاملاً صاف و تخت شوند. در ادامه، گیوتین لبه‌های ورق را برش می‌دهد تا در هنگام جوشکاری مشکلی ایجاد نشود.

غلتک‌های تغذیه که از دو شفت اصلی محرک و تیغه‌های فولادی تشکیل شده‌اند، وظیفه برش ورق را بر عهده دارند. سختی تیغه‌ها بین 59 تا 61 راکول بوده و فواصل آنها متناسب با عرض نوارهای مورد نظر تنظیم می‌شود.

نوارهای بریده شده به سمت جلو حرکت کرده و از شفت‌های جداکننده عبور می‌کنند. سپس در گیره مخصوصی در بخش جمع‌آوری نوارها قرار می‌گیرند. با باز شدن قطر نوار جمع کن توسط سیستم هیدرولیکی، داخلی‌ترین لایه ورق جدا شده و نوارها به واسطه میز متحرک به سمت محور اصلی حرکت می‌کنند و به خارج از دستگاه هدایت می‌شوند. در نهایت، نوارها دسته‌بندی و به بخش‌های مختلف خط تولید منتقل می‌شوند.

این فرآیند دقیق و مکانیزه، نقش مهمی در تولید محصولات فولادی با کیفیت بالا ایفا می‌کند.

3- ساخت پروفیل

تولید پروفیل با توجه به امکانات دستگاه‌های موجود در کارخانه روش‌های مختلفی دارد. پروفیل‌های سی‌پرلین عموماً به صورت مستقیم تولید می‌شوند. دستگاه‌های مورد استفاده در این فرآیند شامل بخش‌های مختلفی مانند فرمینگ اولیه، تغذیه نوار، گیوتین، جوش سر و ته نوار، انباره، فرمینگ نهایی، جوش دو لبه‌ی پروفیل، براده‌برداری، خنک‌کننده، برش یا راه اتوماتیک، سایزینگ با 4 تا 12 دروازه، شتاب‌دهنده و میز تخلیه است. البته ممکن است برخی از دستگاه‌ها تمام این بخش‌ها را نداشته باشند، اما نکته‌ی کلیدی این است که فرآیند اصلی تولید پروفیل باید به روش سرد انجام شود.

مشخصات پروفیل سی پرلین

پروفیل سی پرلین که به آن سی یا پرلین هم گفته می‌شود، نوعی پروفیل فولادی با مقطع C شکل است که در شاخه‌های 6 متری با ضخامت‌های 2، 2.5 و 3 میلی‌متر تولید می‌شود. این پروفیل دارای دو لبه و دو فلنج (حلقه‌های مدور آهنی) است که به افزایش استحکام آن کمک می‌کنند.

ارتفاع و ضخامت پروفیل سی پرلین از جمله اطلاعات مهم برای مهندسان ساختمان است. به همین دلیل برای هر نوع از این پروفیل‌ها با توجه به سایز و وزن، یک نماد منحصر به فرد در نظر گرفته شده است.

در ادامه، مشخصات هر کدام از این پروفیل‌ها با نماد اختصاری آن‌ها و همچنین استانداردهای لازم برای تولیدشان ارائه می‌شود:

1- ارتفاع کلی (H): 100 تا 400 میلی‌متر
2- ارتفاع فلنج بالایی (A): 50 تا 100 میلی‌متر
3- ارتفاع فلنج پایینی (B): 50 تا 100 میلی‌متر
4- عرض لبه‌ی بالایی (C1): 15 تا 30 میلی‌متر
5- عرض لبه‌ی پایینی (C2): 15 تا 30 میلی‌متر
6- ضخامت کلی (T): 1 تا 4 میلی‌متر

لازم به ذکر است که این‌ها فقط ابعاد حدودی هستند و ممکن است در واقعیت با توجه به نوع و کاربرد پروفیل، اندکی متفاوت باشند.

استانداردهای تولید پروفیل سی پرلین

در صنعت ساختمان، از تجهیزات فلزی با کاربردهای متنوع استفاده می‌شود و به همین دلیل، استانداردهای مختلفی برای آن‌ها تعریف شده است. برای تولید پروفیل سی پرلین نیز، کارخانجات و تولیدکنندگان فولاد، پارامترها و استانداردهای متنوعی تعیین کرده‌اند.

این استانداردها به پنج دسته اصلی تقسیم می‌شوند:
– گروه اول: شامل پروفیل‌هایی با ضخامت 3 میلی‌متر، وزن 23 کیلوگرم، طول 6 متر و ارتفاع 160 میلی‌متر است.
– گروه دوم: پروفیل‌های این گروه 6 متر طول، 3 میلی‌متر ضخامت، 180 میلی‌متر ارتفاع و 45 کیلوگرم وزن دارند.
– گروه سوم: مشخصات پروفیل‌های این دسته شامل 6 متر طول، 3 میلی‌متر ضخامت، 200 میلی‌متر ارتفاع و 48 کیلوگرم وزن است.
– گروه چهارم: در این گروه، پروفیل‌ها باید 3 میلی‌متر ضخامت، 220 میلی‌متر ارتفاع، 51 کیلوگرم وزن و 6 متر طول داشته باشند.
– گروه پنجم: و در نهایت، طبق استانداردهای این گروه، پروفیل‌های سی پرلین باید 6 متر طول، 3 میلی‌متر ضخامت، 240 میلی‌متر ارتفاع و 55 کیلوگرم وزن داشته باشند.

مزایای مطالعه مقالات قوطی و پروفیل در وبلاگ آهن ملل + قیمت روز مقاطع فولادی 10 دی 1401 - کاماپرس

پروفیل سی پرلین گاربرد ها

پروفیل سی پرلین یا تیرچه سی پرلین، با کاربردهای گسترده در صنایع مختلف، به ویژه در صنعت ساختمان، خودروسازی و ساخت انواع کرکره، نقشی ارزشمند ایفا می‌کند. از این پروفیل به طور متداول برای پوشش سقف‌های شیب‌دار و سوله‌ها، ساخت کرکره، اتصال ستون‌های با فاصله زیاد و … استفاده می‌شود.

اما کاربردهای پروفیل سی پرلین در صنعت ساختمان به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود:

– افزایش استحکام: از این پروفیل برای تقویت ستون‌ها در فواصل دور و همچنین به عنوان پوشش دیواره‌های سازه جهت افزایش چندین برابری مقاومت آنها استفاده می‌شود.
– مقاوم‌سازی سقف: به دلیل جنس و ساختار پروفیل سی پرلین، از آن برای مقاوم‌تر کردن سقف‌های شیب‌دار کارگاه‌ها، کارخانه‌های کوچک و سوله‌های صنعتی استفاده می‌کنند.
– ساخت دیوارهای غیر باربر: یکی از مهم‌ترین کاربردهای پروفیل سی پرلین، استفاده در ساخت دیوارهای غیر باربر است. در اسکلت اولیه ساختمان، برخی دیوارها (دیوارهای غیر باربر) وظیفه تحمل وزن بیشتری را دارند و به همین دلیل به مقاومت بیشتری نیاز دارند. از این پروفیل برای افزایش استحکام این نوع دیوارها استفاده می‌شود.

علاوه بر این، پروفیل سی در ساخت سایر دیوارها نیز کاربرد دارد، اما به دلیل اهمیت کمتر این نوع دیوارها، به طور جداگانه نام برده نشده است.

تفاوت‌های بین پروفیل سی پرلین و پروفیل زد پرلین

در میان انواع پرلین‌ها، پروفیل سی پرلین و پروفیل زد پرلین کاربرد گسترده‌ای در صنعت ساختمان دارند. تفاوت‌های ظاهری و عملکردی این دو نوع پروفیل، کاربرد آن‌ها را در سازه‌های مختلف تعیین می‌کند.

1. قابلیت اتصال: پروفیل زد پرلین برخلاف پروفیل سی پرلین، قابلیت اتصال و همپوشانی طولی را دارد. این ویژگی، آن‌ها را برای استفاده در سازه‌های با دهانه‌های پیوسته مانند سوله‌ها و سالن‌های ورزشی ایده‌آل می‌کند.

2. شکل ظاهری: پروفیل زد پرلین دارای دو بال با عرض‌های متفاوت و ارتفاع ثابت است. این در حالی است که پروفیل سی پرلین دو بال با عرض یکسان دارد. به همین دلیل، پروفیل‌های زد پرلین به راحتی همپوشانی شده و به یکدیگر متصل می‌شوند، در حالی که پروفیل‌های سی پرلین این قابلیت را ندارند.

3. ممان اینرسی: پروفیل زد پرلین به دلیل داشتن ممان اینرسی بیشتر، عملکرد یکپارچه‌تری نسبت به پروفیل سی پرلین ارائه می‌دهد. این موضوع، آن‌ها را برای تحمل بارهای بیشتر و استفاده در دهانه‌های بلندتر مناسب‌تر می‌کند.

4. نصب و کاربرد: پروفیل سی پرلین به دلیل سهولت نصب و محاسبه، در سازه‌های تک دهانه فلزی و دیوارهای حمال کاربرد دارد. همچنین، از آن‌ها برای پشتیبانی از دیوارها، سقف و کف نیز استفاده می‌شود. نصب و محاسبه پروفیل زد پرلین پیچیده‌تر است و معمولاً در مواردی که از پنل‌های ثابت یا گیره‌دار برای پوشش سقف و دیوارها استفاده می‌شود، به کار می‌رود.

مزایای شگفت‌انگیز استفاده از پروفیل سی پرلین در ساخت و ساز

پروفیل سی پرلین (C purlin) به دلیل کاربردهای گسترده در صنایع مختلف، از مزایای قابل توجهی برخوردار است. این مزایا شامل موارد زیر می‌شود:

مقاومت و کارایی بالا: سی پرلین به دلیل توانایی بالا در تحمل و انتقال بار، عملکردی 40 درصد بهتر نسبت به ساختمان‌های ساخته شده با فولاد سنگین ارائه می‌دهد.
سرعت ساخت و ساز: سهولت در تهیه، ساخت و حمل و نقل این پروفیل، روند ساخت و ساز را به طور قابل توجهی سرعت می‌بخشد.
استحکام و وزن کم: پروفیل سی پرلین با وجود دیواره نازک و وزن سبک، استحکام فوق‌العاده‌ای دارد و عملکردی بی‌نظیر را در سازه ارائه می‌دهد.
مقرون به صرفه بودن: استفاده از این نوع پروفیل به دلیل قیمت مناسب و مونتاژ آسان، مقرون به صرفه و اقتصادی است.
مقاومت در برابر شکست: به دلیل احتمال بسیار پایین شکستگی، سی پرلین گزینه ایده‌آلی برای ساخت سقف‌ها، تیرها و ستون‌ها است.
امنیت در برابر زلزله: این پروفیل به دلیل افزایش مقاومت سازه، در مناطق زلزله‌خیز مانند ایران، ایمنی ساختمان را در برابر زلزله به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.
سهولت در نصب و جابجایی: برش، اضافه یا کم کردن و جابجایی قطعات پروفیل سی پرلین به سادگی امکان‌پذیر است.
قابلیت بازیافت: این پروفیل با قابلیت بازیافت، محصولی سازگار با محیط زیست است و خطری برای آن ایجاد نمی‌کند.

 

تاثیر قیمت ورق پایه بر قیمت پروفیل زد پرلین

بازار پروفیل دائماً در حال نوسان است و ثبات در آن به ندرت دیده می‌شود. قیمت پروفیل به طور روزانه تحت تاثیر این نوسانات قرار می‌گیرد و از آنجایی که پروفیل زد پرلین نوعی پروفیل است، قیمت آن نیز در بازار آهن با نوسانات قیمت روز پروفیل (ورق پایه) افزایش یا کاهش می‌یابد.

به عبارت دیگر، قیمت اصلی پروفیل (ورق پایه) نقش تعیین کننده‌ای در قیمت نهایی پروفیل زد پرلین دارد و هر گونه تغییر در قیمت ورق پایه، به طور مستقیم بر قیمت این نوع پروفیل در بازار اثر می‌گذارد.



:: برچسب‌ها: آهنین افلاک , فولاد تجارت افلاک , تیرآهن , میلگرد , نبشی و ناودانی , خرید آهن , فروش آهن , محسن کاکولوند , عارف کاکولوند , گالوانیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فولاد تجارت افلاک

 

 

مقدمه

صنعت فولاد ایران از جمله صنایع مادر و پایه به شمار می‌آید و نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می‌کند. در این میان، کارخانه فولاد فایکو به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در ایران، سهم بسزایی در تامین نیاز داخلی به این محصول استراتژیک دارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی این کارخانه، محصولات و خدمات آن بپردازیم.

تاریخچه کارخانه فولاد فایکو

کارخانه فولاد فایکو در سال 1368 با هدف تولید مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی تاسیس شد. این کارخانه در شهر اراک واقع شده است و مساحت آن به 500 هکتار می‌رسد. کارخانه فولاد فایکو در حال حاضر با ظرفیت تولید سالانه بیش از یک میلیون تن، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در ایران است.

محصولات کارخانه فولاد فایکو

این کارخانه طیف وسیعی از مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کند. برخی از مهمترین محصولات این کارخانه عبارتند از:

میلگرد: میلگرد فایکو در گریدهای مختلف A1، A2، A3 و A4 تولید می‌شود و از جمله پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان است.
تیرآهن: تیرآهن فایکو در سایزهای مختلف I، IP، INP و UNP تولید می‌شود و برای ساخت انواع اسکلت فلزی، پل و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ناودانی: ناودانی فایکو در سایزهای مختلف UPE و UPN تولید می‌شود و برای ساخت انواع خرپا، اسکلت فلزی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نبشی: نبشی فایکو در سایزهای مختلف L، UPN و LPN تولید می‌شود و برای ساخت انواع خرپا، اسکلت فلزی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ورق: ورق فایکو در ضخامت‌های مختلف 2 تا 10 میلی‌متر تولید می‌شود و برای ساخت انواع سوله، مخزن، کشتی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خدمات کارخانه فولاد فایکو

این کارخانه علاوه بر تولید مقاطع فولادی، خدمات دیگری نیز به مشتریان خود ارائه می‌دهد. برخی از مهمترین خدمات این کارخانه عبارتند از:

برش به ابعاد: فولاد فایکو امکان برش مقاطع فولادی به ابعاد دلخواه مشتری را فراهم می‌کند.
سوراخکاری: فولاد فایکو امکان سوراخکاری مقاطع فولادی طبق نقشه مشتری را فراهم می‌کند.
نورد گرم: فولاد فایکو امکان نورد گرم مقاطع فولادی را فراهم می‌کند.
گالوانیزه کردن: فولاد فایکو امکان گالوانیزه کردن مقاطع فولادی را فراهم می‌کند.

مزایای کارخانه فولاد فایکو

فولاد فایکو از جمله معتبرترین تولیدکنندگان فولاد در ایران است و محصولات آن از کیفیت بالایی برخوردار هستند. برخی از مهمترین مزایای این کارخانه عبارتند از:

کیفیت بالا: محصولات فولاد فایکو از مواد اولیه مرغوب و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا تولید می‌شوند و به همین دلیل، از کیفیت بالایی برخوردار هستند.
قیمت مناسب: قیمت محصولات فولاد فایکو در مقایسه با سایر تولیدکنندگان فولاد در ایران، مناسب‌تر است.
تنوع محصول: فولاد فایکو طیف وسیعی از مقاطع فولادی را تولید می‌کند و به همین دلیل، نیازهای مختلف مشتریان را برآورده می‌کند.
خدمات پس از فروش: فولاد فایکو خدمات پس از فروش مناسبی به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

جمع بندی

کارخانه فولاد فایکو با تولید محصولات با کیفیت بالا، تنوع محصولات، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش مطلوب، به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت فولاد ایران شناخته می‌شود. این شرکت نقش مهمی در تامین نیاز داخلی کشور به فولاد ایفا می‌کند و به رونق اقتصادی منطقه و کشور کمک می‌کند.



:: برچسب‌ها: آهنین افلاک , فولاد تجارت افلاک , تیرآهن , میلگرد , نبشی و ناودانی , خرید آهن , فروش آهن , محسن کاکولوند , عارف کاکولوند , گالوانیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : فولاد تجارت افلاک

در این مقاله به سراغ نبشی و ناودانی، دو عضو جدایی‌ناپذیر صنعت ساختمان می‌رویم و با بررسی ظرافت‌های هریک، تفاوت‌ها و شباهت‌هایشان را آشکار می‌کنیم.

نبشی چیست

نبشی، که با نام گوشه نیز شناخته می‌شود، یکی از ارکان اصلی سازه‌های فولادی است. این المان کاربردی، چه به صورت مستقل و چه در ترکیب با دیگر قطعات، نقشی کلیدی در صنعت ساختمان ایفا می‌کند.

نبشی از دو ضلع عمود بر هم با طول‌های استاندارد 6 و 12 متر و ضخامت‌های متنوع 3 تا 35 میلی‌متر تشکیل شده است. وزن و روش تولید این المان فولادی، فاکتورهایی تعیین‌کننده در قیمت و کاربرد آن به شمار می‌روند.

دنیای متنوع نبشی‌ها: دسته‌بندی بر اساس ظاهر و روش تولید

نبشی‌ها را می‌توان با دو معیار ظاهری و تولیدی، به گروه‌های مختلفی تقسیم کرد.

از نظر ظاهری:

 اگر دو بال (ضلع) نبشی که به صورت عمود بر هم قرار گرفته‌اند، طول یکسانی داشته باشند، به آن نبشی بال مساوی (L یا V) می‌گویند. اما اگر طول بال‌ها با هم متفاوت باشد، نبشی بال نامساوی (L100*300) نامیده می‌شود.

از نظر روش تولید:

نبشی‌ها به سه دسته پرسی، فابریک و گوشه‌ای تقسیم می‌شوند. در روش پرسی، ورق‌های فولادی را با فشار پرس به شکل نبشی در می‌آورند. در روش فابریک، از نورد گرم یا سرد مقاطع فولادی استفاده می‌شود و در نهایت در روش گوشه‌ای، از برش ضایعات ورق‌های فولادی برای تولید نبشی استفاده می‌شود.

نکته مهم:

ضخامت بال نبشی نیز از فاکتورهای کلیدی در انتخاب و قیمت‌گذاری آن است. ضخامت به صورت عددی در کنار اندازه بال‌ها (مانند L5*100*500) درج می‌شود.

همانطور که در شکل پایین مشاهده می‌کنید، نبشی‌ها بر اساس روش تولید به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: فابریک و پرسی. این تفاوت در روش ساخت، ظاهری آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

در نبشی‌های فابریک، بیلت فولادی با عبور از نورد گرم، به شکل L در می‌آید. درواقع، شکل نهایی نبشی از همان ابتدای فرآیند تولید مشخص می‌شود. اما در مقابل، نبشی‌های پرسی از ورق‌های فولادی تهیه می‌شوند که در مراحل پایانی با استفاده از پرس، به شکل L در می‌آیند.

به طور خلاصه، می‌توان گفت نبشی‌های فابریک با ظاهری صاف و یکدست، محصول نورد گرم هستند، در حالی که نبشی‌های پرسی با ظاهری کمی خمیده و گوشه‌های تیزتر، از پرس ورق‌ها به دست می‌آیند.

تفاوت نبشی پرسی و فابریک چیست | آیرومارت

نبشی‌ها از نظر جنس، تنوع قابل توجهی دارند و از متریال‌های مختلفی مانند استیل (به طور خاص آلیاژهای 304 و 302 به دلیل برخورداری از خواص مکانیکی مطلوب نظیر ضد زنگ بودن)، آلومینیوم، پلیمرهایی همچون پلی اتیلن و پی وی سی و… ساخته می‌شوند.

این تنوع جنس، زیرمجموعه‌ای از انواع نبشی را در بازار پدید آورده است که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. برای مثال، نبشی گالوانیزه نوعی نبشی فولادی است که با پوششی از روی برای افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی، روکش شده است. نبشی اسپیرال نیز نوعی نبشی بال مساوی سبک با ابعاد و ضخامت‌های خاص است و نبشی لقمه به قطعات خرد شده استیل با طول‌های کوتاه اطلاق می‌شود.

ناودانی چیست

در دنیای ساختمان، ناودانی به عنوان یکی از پروفیل‌های توخالی، در کنار نبشی، نقشی کلیدی ایفا می‌کند. این عضو دو بال و یک جان دارد و از نظر ظاهر و روش تولید به دو دسته ساده و مشبک تقسیم می‌شود. ناودانی‌های مشبک که از ورق گرم گالوانیزه ساخته می‌شوند، به دلیل وجود سوراخ در سطحشان، کاربردی متفاوت با نوع ساده دارند که از ورق گرم (و در صورت نیاز گالوانیزه) بدون سوراخ تولید می‌شود.

علاوه بر این، ناودانی‌ها بر اساس شکل شماتیکشان نیز دسته‌بندی می‌شوند. اگر بال‌ها موازی هم باشند، طبق استاندارد UPE به نام ناودانی U شناخته می‌شوند و در صورتیکه حالت مخروطی داشته باشند، ناودانی C نام می‌گیرند.

ارتفاع بال‌ها در هر نوع ناودانی معمولاً بین 30 تا 400 میلی‌متر و سایز آن 8، 10، 12، 14، و 16 است که در تعیین قیمت نهایی محصول نقش اساسی دارد.

 

همانند نبشی، ناودانی نیز از نظر روش تولید به دو دسته پرسی و فابریک تقسیم می‌شود. در روش پرسی، ورق فولادی در محل مشخصی (جایی که بال‌ها از جان جدا می‌شوند) پرس‌کاری می‌شود تا شکل نهایی ناودانی را به خود بگیرد. این روش شبیه به نبشی‌های پرسی است. اما در روش فابریک، ناودانی از ابتدا به شکل نهایی خود نوردیده می‌شود و در دو حالت نورد سرد و گرم تولید می‌شود. نورد سرد برای ناودانی‌های با ضخامت کم و نورد گرم برای ناودانی‌های ضخیم‌تر به کار می‌رود.

در واقع، تفاوت اصلی ناودانی‌های پرسی و فابریک در نحوه شکل‌گیری آن‌ها است. در روش پرسی، ناودانی از یک ورق صاف شکل می‌گیرد، اما در روش فابریک، از ابتدا به شکل نهایی خود نوردیده می‌شود.

تفاوت کاربردی نبشی و ناودانی

همانطور که گفته شد، تفاوت ظاهری این دو محصول، منجر به تفاوت در ماهیت و کاربردشان نیز می‌شود. در برخی موارد کاربردها مکمل یکدیگرند و در برخی دیگر جدا از هم. با این حال، به دلیل قرارگیری در یک دسته از محصولات صنعتی، اشتراکاتی نیز در کاربردشان دیده می‌شود.

کاربردهای نبشی:

1- ساخت و اتصال خرپا، ستون‌ها، پل‌ها و بادبندها
2- دیوارهای کششی در ساختمان و آسانسور
3- به عنوان مکمل تیرچه در سقف‌ها
4- در سازه‌ها و مهار دیوارهای سبک
5- ساخت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی
6- دکل انتقال نیرو
7- نقش اتصال دهنده

کاربردهای ناودانی:

1- ترمیم بناهای معماری
2- اسکلت ماشین‌های سنگین
3- ساخت چارچوب و سازه‌های سبک فولادی
4- ساخت و اتصال ستون‌ها، پل‌ها، بادبندها و خرپاها به صورت جفت یا تکی
5- در صنعت دریا برای ساخت قطعات
6- قفسه‌های فولادی
7- نقش پایه و قاب

همانطور که مشاهده می‌کنید، نبشی و ناودانی هر کدام با توجه به ویژگی‌های ظاهری و ساختاری خود، کاربردهای متفاوتی در صنعت ساختمان و سایر صنایع دارند. انتخاب هر کدام از این دو محصول به نیاز و نوع کار شما بستگی دارد.



:: برچسب‌ها: آهنین افلاک , فولاد تجارت افلاک , تیرآهن , میلگرد , نبشی و ناودانی , خرید آهن , فروش آهن , محسن کاکولوند , عارف کاکولوند , گالوانیزه ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 ارديبهشت 1403 | نظرات ()